Poczucie bezpieczeństwa – od 70 lat

Grafika 70 lat o.b.® z pływającą kobietą
Grafika 70 lat o.b.® z pływającą kobietą

Kobieca rewolucja

Czy wyobrażasz sobie życie bez tamponów? Nie móc pływać w pewne dni miesiąca lub nie móc założyć ulubionej obcisłej sukienki? Od ponad 70 lat marka o.b.® stanowi ważną część życia milionów kobiet i symbol ich pewności siebie. Dowiedz się więcej o początkach marki o.b.® i o roli, jaką w opracowaniu tego legendarnego produktu odegrała ginekolożka i zapalona pływaczka.

W 1947 r. niemiecki inżynier dr Carl Hahn natrafił na reklamę tamponów w amerykańskim magazynie, która natychmiast go zafascynowała – na niemieckim rynku nie było podobnego produktu. Podczas opracowywania produktu dr Hahna wspierało dwoje wspólników: Prawnik dr Heinz Mittag oraz, co ważniejsze, dr Judith Esser – ginekolożka i zapalona pływaczka, która pełniła rolę konsultantki medycznej. Lekarka była nie tylko zawodowo zainteresowana poprawieniem jakości życia kobiet, ale kierowały nią także względy osobiste: W latach 40 XX w. jedynymi produktami do stosowania dla kobiet podczas miesiączki były grube podpaski. Korzystając z tamponu dr Esser mogłaby pływać codziennie, nawet w czasie menstruacji.

Tych troje pionierów opracowało wspólnie tampony o.b.®. Nazwa produktu nawiązuje do koncepcji, która przyświecała jego stworzeniu: o.b.® to skrót od niemieckich słów „ohne Binde”, czyli „bez podpaski”. Na skrót zdecydowano się, aby nazwa produktu brzmiała dyskretnie, nowocześnie i elegancko. Okazało się, że był to strzał w dziesiątkę – dzięki popularności samego produktu o.b.®, ale także ze względu na krótką nazwę, termin „o.b.” stał się synonimem tamponu!

Zanim produkty o.b.® przyjęły się na rynku musiało minąć kilka lat, ponieważ istniało wiele przesądów na ich temat i stanowiły one swoiste tabu. Po dekadach wysiłków i szerokich kampaniach informacyjnych nadszedł przełom, a tampony o.b.® zrewolucjonizowały podejście do damskiej higieny w Niemczech. Z początkowo pozornie małego projektu realizowanego przez zaledwie trzy osoby tampony o.b.® stały się nieodłączną częścią życia milionów kobiet, zapewniając im całkowitą swobodę ruchów i większą kontrolę nad swoim ciałem każdego dnia miesiączki. Marka o.b.® odgrywa także ważną rolę w edukowaniu kobiet na temat menstruacji i kobiecej higieny, realizując programy w szkołach i inne kampanie społeczne.

Przenieś się w przeszłość z marką o.b.®

Marka o.b.® poprawia jakość życia kobiet od ponad pół wieku, wprowadzając w nim przez ten czas bezprecedensowe zmiany. Tutaj dowiesz się, jak lider europejskiego rynku tamponów zmienił podejście do higieny u kobiet i jak z powodzeniem wprowadza przy tym od lat na rynek nowe, udoskonalone produkty.

Wiele się zmieniło od chwili, kiedy pierwsze tampony o.b.® pojawiły się na rynku. Emancypacja kobiet, rewolucja seksualna – nasze życie wygląda dziś zupełnie inaczej niż 70 lat temu. Zmieniła się także kobieca higiena, a marka o.b.® wniosła ogromny wkład w zapewnienie kobietom większej swobody i poczucia pewności siebie!

Wybierz rok na osi czasu i przenieś się w przeszłość z marką o.b.®!

Może Cię także zainteresować

Czy istnieją różne rodzaje tamponów o.b.®, a jeżeli tak, to który jest dla mnie odpowiedni?

Czy mogę stosować tampony na noc?

 
zdjęcia dr Carl Hahn i dr. prawny Heinz południe

Początek rewolucji (1947 r.)

"W 1947 r. niemiecki inżynier dr Carl Hahn natrafia na reklamę tamponów w amerykańskim magazynie. Na Niemieckim rynku brak podobnego produktu. Mógłby on zrewolucjonizować kobiecą higienę!

Doradcą medycznym w projekcie zostaje dr Judith Esser, ginekolożka biorąca udział w zawodach pływackich.

Zdjęcie starych samochodów dostawczych i pracownic

Pierwsze kroki do sukcesu (1950 r.)

Po przygotowaniu udanego prototypu potrzebna staje się maszyna do produkcji masowej. W krótkim czasie zostaje opracowany proces wytwórczy obejmujący odpowiednie przycinanie pasków bawełny, ich zwijanie i wiązanie nitką.

Następnym etapem były badania kliniczne, które miały potwierdzić bezpieczeństwo medyczne i higieniczność tamponów. W marcu nowy wynalazek zostaje po raz pierwszy zaprezentowany farmaceutom w Wuppertalu. Zaledwie cztery dni później pierwsze tampony trafiają do sprzedaży!

Wybrana zostaje nazwa „o.b.®” – skrót od niemieckich słów „ohne Binde”, czyli „bez podpaski”.

Tampony o.b.® są postrzegane jako kontrowersyjne, ale pomimo początkowego sceptycyzmu, szybko odnoszą ogromny sukces.

Następuje mała rewolucja: w pierwszym roku sprzedanych zostaje ponad 10 milionów tamponów.

Artykuł prasowy z 1952 r.

Pionierskie lata marki o.b.® (1952 r.)

Coraz więcej kobiet używa tamponów o.b.®! Dzięki informacjom zawartym w broszurach, reklamach i ulotkach dołączanych do produktów marki o.b.®, udaje się nie tylko rozwiać wątpliwości potencjalnych klientek, ale też poszerzyć ich wiedzę o własnym ciele.

Przepływ informacji jest właściwie dwukierunkowy – ankiety przeprowadzane wśród klientek i badania laboratoryjne umożliwiają kolejne innowacje, w tym wprowadzenie tamponu o.b.® Super o wyjątkowo dużej chłonności.

Zdjęcia z fabryki i stoiska produktowego

Tampony o.b.® na liście codziennych zakupów (1967 r.)

Tamponów o.b.® nie klasyfikuje się już jako produktów farmaceutycznych, dzięki czemu stają się dostępne w supermarketach obok innych codziennych artykułów. Ta ważna zmiana zostaje podkreślona nowym wyglądem opakowania tamponów o.b.®!

Broszura „50 dni w roku”

Bez tabu (1971 r.)

Broszura o.b.® „50 dni w roku” odpowiada na pytania na temat menstruacji i kobiecej higieny i staje się prawdziwą sensacją! Jest rozprowadzana w formie suplementu do magazynów dla kobiet i zawiera szczegółowe informacje o kobiecym ciele bez tematów tabu, przeznaczone dla dziewcząt i kobiet!

Artykuł z lat 70.

Zmiana starych przekonań (1972 r.)

Nowe badania zaprzeczają pokutującemu mitowi, jakoby dziewczęta nie mogły stosować tamponów już od pierwszej miesiączki. Badania ginekologiczne udowadniają, że do czasu wystąpienia pierwszej menstruacji, błona dziewicza stała się już miękką, elastyczną tkanką. Oznacza to, że można zwykle bezpiecznie stosować mniejsze tampony.

To właśnie z myślą o młodych dziewczętach opracowano tampony o.b.® „Mini”. Zestawy próbne ze szczegółowymi materiałami informacyjnymi pomagają edukować młodsze klientki i zaprezentować im produkt.

Zdjęcia budynków Johnson & Johnson i materiały edukacyjne

o.b.® w szkołach (1974 r.)

Bezpłatny pakiet materiałów od marki o.b.® wspiera nauczycieli w prowadzeniu zajęć z edukacji seksualnej i pomaga poszerzać wiedzę tysięcy uczennic każdego roku. W 19 niemieckich miastach uruchomiona zostaje telefoniczna infolinia, która ma odpowiadać na wszystkie pytania dziewcząt.

Od 1974 r. najpopularniejsze tampony o.b.® produkuje Johnson & Johnson.

paczki o.b.® ułożone w stos

o.b.® dookoła świata (1986 r.)

Sukces marki o.b.® wykracza poza granice Niemiec: Każdego roku w 122 krajach sprzedaje się 3,5 mld tamponów o.b.®.

Mapa świata z portfolio o.b.®

o.b.® świętuje (1990 r.)

o.b.® ma 40 lat i świętuje sprzedanie ponad 50 mld tamponów na świecie.

W latach 90. XX w. wzrasta pragnienie indywidualności i niezależności, a przy tym pojawia się bezprecedensowa otwartość na różne style życia. Marka o.b.® wprowadza na rynek linię produktów „Comfort”, dzięki której każda kobieta może dobrać odpowiedni tampon na każdy dzień miesiączki.

o.b.® Profesjonalne Forum

Forum Specjalistyczne (1998 r.)

Różnorakie oferty informacyjne i usługowe dla lekarzy zostają zebrane pod szyldem Forum Specjalistycznego. Ginekolodzy i pediatrzy otrzymują informacje na temat zagadnień medyczno-naukowych związanych z dojrzewaniem, menstruacją i higieną, co ułatwia im pracę w młodymi pacjentkami.

Zdjęcie pierwszego tamponu o.b.® z długimi, skręconymi rowkami

Ciągłe innowacje (2002 r.)

o.b.® wprowadza pierwsze tampony z długimi skręconymi rowkami, które zapewniają niezawodną ochronę poprzez jeszcze skuteczniejsze odprowadzanie płynu do wnętrza tamponu.

Reklama o.b.® ProComfort™

Idealne połączenie (2005 r.)

Tampony o.b.® ProComfort™ łączą w sobie najlepsze cechy produktów o.b.®: skręcone rowki zapewniające niezawodną ochronę oraz wyjątkową, jedwabiście gładką otoczkę SilkTouch®, która ułatwia aplikację i usuwanie tamponu.

opakowanie tamponów o.b.® ProComfort™ Night

Indywidualna ochrona na specjalne potrzeby (2007 r.)

Nowe tampony o.b.® ProComfort™ Night z innowacyjnymi skrzydełkami zabezpieczającymi SilkTouch® to prawdziwa rewolucja! Skrzydełka zabezpieczające pomagają wychwytywać płyn, który mógłby wyciekać przy stosowaniu zwykłych tamponów, zapewniając tym samym niedoścignioną ochronę. W 2015 r. wprowadzono na rynek tampony o.b.® ProComfort™ Night Super+Comfort. Doskonałe zabezpieczenie w komfortowym rozmiarze i 100% ochrona!

o.b.® ProComfort™ z technologią Dynamic Fit™

Największa innowacja od 10 lat! (2017 r.)

Tampony o.b.® ProComfort™, teraz z technologią Dynamic Fit™, zapewniają największy komfort* i niezawodną ochronę:

Trójwymiarowy kształt tamponu ułatwia naturalne dopasowanie się do ciała. Wyjątkowe splecione rowki pomagają skutecznie rozprowadzić płyn wewnątrz tamponu.

*Spośród produktów o.b.®

 
ob_historia_3

Nowy wygląd, udowodniona jakość! (2021 r.)

Twoje tampony o.b.® są teraz dostępne w nowoczesnym, zmienionym opakowaniu. Dodatkowo, nowe tampony o.b.® ExtraProtect łączą w sobie dwie wiodące technologie – dodatkowe skrzydełka zabezpieczające i technologię Dynamic Fit™. Naszą gamę produktów wzbogaciliśmy także o nowe tampony o.b.® Organic z wyjątkowymi skręconymi rowkami, zrobione w 100% z bawełny organicznej.

Produkty Pokaż wszystkie

Wyszukiwarka produktów o.b.®

Który tampon o.b.® jest dla Ciebie odpowiedni?
Odpowiedz na cztery krótkie pytania.

Często zadawane pytania

Dowiedz się więcej o menstruacji,
dojrzewaniu i tamponach.